Luftforurensing og luftveisplager

Kan trafikktettheten der du bor ha betydning for luftveiene dine?

Vi er avhengig av luft for å leve, helst ren luft. I løpet av en dag puster en voksen person inn over 10 000 liter luft. Innholdet av ulike gasser og partikler i luften påvirker luftveiene, og kan blant annet gi symptomer som hoste, bronkitt og astma. Eksosen fra biltrafikken bidrar mest til luftforurensning i Norge i dag. Eksosen inneholder både partikler og gasser som påvirker luftveiene. I Hordaland økte biltrafikken med 29 % fra 1999-2008. Andelen dieselbiler økte i samme tidsrom fra 24 til 48 %. Nyere forskning viser at utslipp fra dieselbiler er mer helseskadelig enn utslipp fra nsinbiler. Ergo, utslipp fra biler er et økende problem. Trafikktettheten på ulike veier varierer. På de mest trafikkerte veiene i Hordaland kjører det om lag 60 000 biler i døgnet, mens det på de minst trafikkerte veiene kjører mindre enn 1000 biler daglig. Er det sånn at de som bor i nærheten av de mest trafikkerte veiene har mest luftveissymptomer?

Det er nå et økende fokus på luftforurensning og helse. Til tross for at det i vinter var høy luftforurensning i Bergen, her det i Bergen relativt lav gjennomsnittlig luftforurensning sammenlignet med andre land. Det er imidlertid viktig å ha kunnskap om hvordan luftforurensning påvirker helsen også i områder med relativt lav gjennomsnittlig luftforurensning. Det har vært gjort studier som viser at luftforurensning øker forekomsten av luftveisplager. Disse studiene har imidlertid vært gjort i områder med høy luftforurensning.

Forskergruppe for arbeids- og miljømedisin har et pågående prosjekt hvor sammenhengen mellom trafikktetthet og forekomsten av luftveisplager i Hordaland undersøkes.

Hoster du mer når du oppholder deg i områder med mye trafikk?

Hilsen Hilde Gundersen

Lenker:

Norsk institutt for luftforurensning; http://www.nilu.no/

Klima og forurensningsdirektoratet; http://www.klif.no/no/Tema/Luft/

Luftkvalitet; http://www.luftkvalitet.info/

4 kommentarer tilLuftforurensing og luftveisplager

• Hilde

Vi har dessverre ikke informasjon om hvem som har oljefyring.

Hilde

• Anonym

Har dere sett om de som hoster(?) har mer oljefyring?

• Hilde

Hei Kåre,

Det er riktig at dårlig inneluft også kan bidra til luftveisplager.

Når vi analyserer data kontrollerer vi derfor for faktorer som fysisk aktivitet, yrke (i noen yrker er man f.eks utsatt for gass og støv), røyking m.m som vi vet kan påvirke luftveiene.

mvh
    Hilde

• Det er fint at det settes fokus på forurensing fra trafikk. Kanksje det kan føre til flere el-biler, som praktisk talt ikke forurenser, akkurat som bybanen.

Men dårlig inneluft, særlig med tobakksrøyk, er også ille.

Tar dere høyde for at de som bor ved sterk trafikk kanskje holder seg mere inne bak lukkete vinduer, enn de som har mere trivelige omgivelser?

mvh
    Kåre

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.